LEKCJE MUZEALNE

Muzeum Woli zaprasza wszystkie dzieci, młodzież i studentów na lekcje muzealno-warsztatowe:

Self-made man w XIX i XXI wieku

Typ lekcji: lekcja muzealna, zajęcia warsztatowe

Miejsce realizacji: Muzeum Woli

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy V-VI, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne; lekcja rozbudowywana o wiadomości w zależności od wieku uczestników.

Opis lekcji: Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z wybranymi biografiami warszawiaków, którzy przybyli do miasta w drugiej połowie XIX wieku, szukając tu lepszego losu. Historie m.in. Marii Konopnickiej, Ludwika Hirszfelda, Aleksandra Świętochowskiego posłużą do przybliżenia warunków życia mieszkańców stolicy w tamtych czasach, charakterystycznych postaw, wyborów i ich konsekwencji.

Co stanowiło wartość dla ówczesnych warszawiaków? W jaki sposób „najbiedniejsi ludzie dochodzili do majątku i znaczenia”? Te pytania będą towarzyszyły lekcji. Odpowiedzi na nie poszukamy w przywoływanych biografiach, ale nie tylko. Spróbujemy również wspólnie stworzyć własne opowieści. Końcowym zadaniem uczestników zajęć będzie skonstruowanie narracji o bliskim im bohaterze i jego losach we współczesnej Warszawie, a co za tym idzie – zastanowienie się, jaki mógłby być współczesny self-made man.

Celem lekcji jest nauka historii XIX wieku w nowej, ciekawej formule, zainteresowanie młodzieży sposobami budowania i opowiadania historii, a także refleksja, czym był w XIX wieku, a czym jest teraz, dla młodych ludzi, sukces.

Czas trwania lekcji: ok. 1,5 godziny

Termin i godziny zajęć: wtorek–piątek (godzina do uzgodnienia telefonicznie)

Maksymalna liczba uczestników: 30 osób

Miasto, masa, maszyna

Typ lekcji: lekcja muzealna, zajęcia warsztatowe

Miejsce realizacji: Muzeum Woli

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne

Opis lekcji: O Warszawie można opowiadać przez pryzmat historii dźwięku – dźwięk wyznaczał granice miasta, rytm życia, był inspirującym tematem dla futurystów i do dziś jest związany z ważnymi zagadnieniami życia społecznego stolicy (np. cisza nocna). Lekcja składa się z dwóch części: wstępu historycznego połączonego z prezentacją oraz zajęć praktycznych – warsztatu dźwiękonaśladowczego. Ten warsztat obejmuje naukę słuchania dźwięków (samochodów, autobusów, tramwajów, przechadzających się i spieszących gdzieś ludzi, odgłosów sklepów, fabryk, odlatujących i lądujących samolotów itp.), naśladowania ich, wyłapywania szczególnej barwy i potencjału rytmicznego, a także naukę tworzenia dźwiękowych obrazów inspirowanych miastem (przedstawiania tętniącego miejskiego życia i poszczególnych miejskich sytuacji za pomocą dźwięków). Lekcja kończy się spacerem po okolicy.

Czas trwania lekcji: ok. 1,5 godziny (w zależności od liczby uczniów)

Termin i godziny zajęć: wtorek–piątek (godzina do uzgodnienia telefonicznie)

Maksymalna liczba uczestników: 30 osób

Warszawscy rzemieślnicy

Typ lekcji: lekcja muzealna, zajęcia warsztatowe

Miejsce realizacji: Muzeum Woli

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy I–III, IV–VI)

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej dla szkoły podstawowej:

– klasy I–III: 4.2.a., 5.8., 9.a., 9.b., 2.a., 2.b.

– klasy IV–VI: II., 1.2., 2.1., 2.2.

Opis lekcji: Lekcja ma na celu ułatwienie zrozumienia procesu projektowania i wykonywania oryginalnych, wyjątkowych i funkcjonalnych przedmiotów. Projektowanie – praca designera (projektanta), na którą składają się: koncepcja, stworzenie rysunków technicznych, wzoru przedmiotu i jego dekoracji, a także praca rzemieślnika: wykonywanie, nadawanie kształtu, tworzenie przedmiotów użytkowych własnymi rękami, współcześnie splatają się w tendencji zwanej nowym rzemiosłem. To oznacza sytuację, kiedy projektant form przemysłowych albo projektant-grafik wracają od projektowania przedmiotów lub druków nastawionych na bycie masowo powielanymi do ręcznego, powolnego procesu. Dotykają materiału, biorą do ręki narzędzia, poznają technologię i sami wykonują przedmioty, które wymyślili (zaprojektowali). Przebieg warsztatu: Uczniowie dowiadują się, co to znaczy coś zaprojektować, jakie znaczenie ma kształt i forma przedmiotu, jak wiążą się z jego zastosowaniem, jak należy dobierać materiał/tworzywo, z którego przedmiot ma być wykonany. Poznają historie warszawskich rzemieślników.

Czas trwania lekcji: ok. 1,5 godziny (w zależności od liczby uczniów)

Termin i godziny zajęć: wtorek–piątek (godzina do uzgodnienia telefonicznie)

Maksymalna liczba uczestników: 30 osób

Laboratorium warszawiaków

Typ lekcji: lekcja muzealna, zajęcia warsztatowe

Miejsce realizacji: Muzeum Woli

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy IV–VI)

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej dla szkoły podstawowej (klasy IV–VI):

– język polski – II., III., I.1.4., I.1.6., III.1.2.,

– historia i społeczeństwo – II., III., 2.2.

Opis lekcji: Warszawa to miasto przyjezdnych. Kim byli ludzie, którzy je stworzyli? Co to znaczy być „nowym warszawiakiem”? W trakcie zajęć uczniowie poznają historię najsłynniejszych warszawiaków, którzy przyjechali do stolicy Polski, aby szukać tu sukcesu, szczęścia, edukacji, awansu: przedsiębiorców, self-made manów, ludzi, którzy ciężką pracą i kreatywnością zapisali się na kartach historii stolicy (Norblin, Lilpop, Ulrich, ale też współcześni warszawiacy). Na zajęciach zostanie zaprezentowana krótka historia najsłynniejszych postaci, zostaną pokazane fragmenty filmów, a także przeprowadzona gra warsztatowa, w trakcie której uczestnicy będą tworzyć komiks o swoim bohaterze – warszawskim self-made manie.

Czas trwania lekcji: ok. 1,5 godziny (w zależności od liczby uczniów)

Termin i godziny zajęć: wtorek–piątek (godzina do uzgodnienia telefonicznie)

Maksymalna liczba uczestników: 30 osób

Koszt wszystkich zajęć wynosi 100 zł od grupy

Zainteresowanych prosimy o kontakt: 22 624 37 33