Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Wydarzenia

czw., 26.09.2024
19:00–21:00

Dyskusja
Muzeum Woli
udział bezpłatny

Euforia mediów, kultura klubowa i media wspólne strefy wpływów

Transformacyjna wolna amerykanka w Polsce dotykała niemal każdego aspektu życia. Sprzyjała też powstawaniu sceny klubowej, a co za tym idzie całej sfery kulturowej, mody, muzyki i mediów.

Od lat 90 XX wieku, media starały się odpowiadać na dynamikę zmian społecznych, gospodarczych i politycznych, ale w dużej mierze dostrzegały to co działo się na polu muzyki i szeroko rozumianego fenomenu kultury klubowej, czy kultury ulicznej. Ten pozorny chaos starano się opanowywać. Obok mediów państwowych, w pierwszej połowie lat 90 XX wieku, powstawały media prywatne: Radio RMF FM, Radio Zet, czy Radio Kolor. Na ich antenie znajdowało się miejsce dla muzyki elektronicznej, hip-hopu, rapu, czy szeroko rozumianej alternatywy. Krajobraz medialny reagował bezpośrednio na to co działo się w kulturze klubowej, popularnej. Zaczęły pojawiać się nowe czasopisma, które nie tylko reagowały na zmiany, ale również zaczęły śmielej kształtować oblicze kultury klubowej. Na rynku wydawniczym działały takie magazyny, jak Brum, Machina, Plastik, Techno Party, Kaktus, Ślizg, Dosdedos, Fluid, Max, czy lokalne City Magazine, Aktivist. Prawdziwą rewolucją była Radiostacja, w telewizji nadawano Lalmido, Halogramy, działały takie staje jak Viva Polska, 4FunTv. Jednak prosperity medialne wygasać zaczęło na początku I dekady XXI wieku. Na arenę wkroczył internet, a wraz z nim zmieniać zaczęły się nie tylko media, ale również postrzeganie i dynamika sceny klubowej. Podczas rozmowy ważnym punktem odniesienia będzie to jak media reagowały na zjawisko muzyki techno i jej odłamów, jak kultura klubowa wpływała na prasę, radio i telewizję, ale również jak same media wpływały na tą kulturę. Będą odniesienia do zagadnień tego, jak wyglądał rynek medialny w latach 90 XX i wczesnych latach 2000.

Do rozmowy zaproszeni zostali: Bogna Świątkowska, Paweł Sito, Norbert Borzym i Mikołaj Komar.

Norbert Borzym aka Bert

(Holiday 80/Last Robots /Czwórka Polskie Radio)

DJ, remikser i dziennikarz muzyczny. Połowa duetu Holiday80 i Last Robots. Pod szyldem Holiday80 wydał dwie EP-ki dla amerykańskiej wytworni Whiskey Disco oraz kilka wydawnictw nakładem The Very Polish Cut Outs. Jest współautorem bestsellerowej kompilacji z polską muzyką elektroniczną „Echo Wielkiej Płyty” i kompilacji „Dotyk” Renaty Lewandowskiej. Dziennikarz muzyczny Czwórki. Prowadzi audycje o tematyce klubowej. Niegdyś dziennikarz Techno Party i Laifa.

Bogna Świątkowska

pomysłodawczyni, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Bęc Zmiana, z którą zrealizowała kilkadziesiąt projektów poświęconych przestrzeni publicznej, architekturze i projektowaniu, w tym badań potencjałów miejskiej przestrzeni społecznej. Inicjatorka i redaktorka naczelna czasopisma poświęconego kulturze współczesnej „Notes na 6 tygodni”. Wcześniej naczelna pierwszego polskiego popkulturalnego miesięcznika „Machina” (1998–2001), autorka licznych tekstów, wywiadów, programów radiowych i telewizyjnych poświęconych współczesnej kulturze popularnej. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Członkini Społecznej Rady Kultury przy prezydencie m.st. Warszawy (2012-2015), Rady Architektury i Przestrzeni Publicznej m.st. Warszawy (2015-2018), a także Zespołu Eksperckiego ds. Kultury Lokalnej przy Narodowym Centrum Kultury (2015-2017). Członkini rad programowych instytucji kultury i sztuki: TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie, Rondo Sztuki Galeria ASP w Katowicach, Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu. Członkini Społecznej Programu Publicznego przy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Absolwentka kierunku Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Mentorka w programie Mentors4Starters.

Mikołaj Komar

Redaktor naczelny i wydawca magazynu jak i portalu o kulturze, sztuce i modzie K MAG. Dziennikarz, fotograf, promotor młodych talentów. Organizator gali Moskity K MAG-a przyznającej nagrody dla młodych talentów. Poprzednio redaktor naczelny magazynu o modzie „A4”. Wcześniej redaktor naczelny magazynu o muzyce i sztuce „Fluid”, zastępca naczelnego w skate’owym magazynie „Dosdedos”, a także naczelny jubileuszowego magazynu „20:30” dla projektanta mody Macieja Zienia. Jako dziennikarz prowadził dział muzyki w Elle, felietony i teksty m.in. w Aktivist, Media i Marketing, Machinie. Prowadził felietony w TVP 2 i Canal + oraz audycje w Zet Chilli i Radiospacji. Jako fotograf brał udział w prestiżowych wystawach, m.in. „Efekt czerwonych oczu” w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej, czy „Polska Wenus” podczas krakowskiego Miesiąca Fotografii. Współprowadził galerię dla początkujących artystów K MAG Art Spot.  Autor cyklu „Okiem Komara”, czyli serii zdjęć dokumentujących życie towarzyskie. Ukazują się one w prasie, online a także prezentowane są cyklicznie na wernisażach o tej samej nazwie. Wydał trzy książki/albumy fotograficzne.


Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.