śr., 16.07.2025
18:00–20:00
Dyskusja
Muzeum Woli
10 zł.
Rozmowa z prof. Andrzejem Lederem – Prześniona rewolucja. Czego uczy nas doświadczenie roku 1905?

Rewolucja 1905 do dziś nie znajduje miejsca w głównym nurcie myślenia o historii Polski. Nie daje się łatwo wpisać w ciąg polskich zrywów narodowo-wyzwoleńczych. Za czasów PRL jej narracja była przekłamywana i używana przez propagandę, dziś uznana za niewygodną.
Rebelia początku XX w. zaczęła procesy demokratyczne, które następnie pracowały na rzecz późniejszej, już niepodległej Rzeczpospolitej. Na jej fali powstały i nabrały na znaczeniu ruchy polityczne i społeczne, za to zwykli ludzie zyskali głos, który wcześniej nie miał szansy wybrzmieć.
Już 16.07 Konrada Schiller z Andrzejem Lederem oraz publicznością poszukają odpowiedzi na pytania:
- czy rewolucja uruchomiła podmiotowość klasy robotniczej?
- Czy i jak wpłynęły na mieszczaństwo – ówczesną klasą średnią.
- Kto i dla czego zabrał pamięć i znaczenie rewolucji 1905 roku i czy warto o niej pamiętać?
Ponad to zastanowimy się nad tym czym byłą nowoczesność i czy rzeczywiście dzięki niej świat wyszedł z epoki upadku. Znajdą się również odniesienia do tytułowego zagadnienia, czyli perspektywy prześnionej rewolucji.
Czy tej historii da się wyciągnąć jakąś lekcję? Niebawem się przekonamy, zapraszamy do Muzeum Woli.
Bilety dostępne w muzealnej kasie oraz online na 2 tygodnie przed wydarzeniem.
Limit miejsc: 40
Więcej o wystawie przeczytasz tu.
Wystawa czynna od 20.02 do 20.07.2025 r.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu.
—-
Prof. Andrzej Leder – filozof, urodzony w 1960 roku, profesor, członek Rady Naukowej w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Praktykuje też psychoterapię. Wydał rozprawę filozoficzną: Nauka Freuda w epoce ‘Sein und Zeit’, pracę na temat historii Polski: Prześniona rewolucja, ćwiczenie z logiki historycznej, rozprawy dotyczącą idei filozoficznych w XX wiecznej Europie: Rysa na tafli. Teoria w polu psychoanalitycznym, i Był kiedyś postmodernizm, książkę podejmującą filozoficzną analizę języków ekonomii: Ekonomia to stan umysłu. Ćwiczenie z semantyki języków gospodarczych, a także, po angielsku: The Changing Guise of Myths i po niemiecku Polen in Wachtraum. Die Revolution 1939-1956 und Ihre Folge. Naucza w Szkole Nauk Społecznych (GSSR) IFiS PAN, a także Uniwersytecie paryskim (Sorbona). Mieszka w Warszawie.
Partner edukacji Muzeum Warszawy – PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
