czw., 06.11.2025
18:00–20:00
Dyskusja
Muzeum Woli
10 zł.
„Obrazowanie starości” – dyskusja współorganizowana z Fundacją Archeologia Fotografii

Jak wygląda starość w sensie wizualnym, estetycznym, symbolicznym? W jaki sposób współczesna sztuka i kultura pokazują doświadczenie wieku, ciała, pamięci? W ramach dyskusji „Obrazowanie starości” przyjrzymy się temu, jak artyści podejmują temat starości i co wynika z ich decyzji, by uczynić ją widzialną.
„Plastyczność starości” to pojęcie, które pozwala myśleć o starości nie jako o utracie, lecz jako o formie – o przestrzeni, w której doświadczenie, czas i materia ciała nabierają nowego znaczenia. W sztuce starość bywa wyzwaniem formalnym, ale też gestem empatii. Artyści i artystki, pokazując zmarszczki, siwe włosy, spowolnione gesty, nie szukają sensacji, raczej próbują uchwycić godność trwania, czułość spojrzenia, ślady biografii zapisane w fizyczności.
W dobie przesytu obrazów i kultu młodości przedstawianie starości może stać się aktem odwagi a zarazem formą polityki widzialności. To sposób na przywrócenie miejsca w przestrzeni publicznej tym, których kultura często spycha w cień. Wizualne reprezentacje wieku nie są już tylko dokumentacją a narzędziem empatii, próbą zmiany sposobu, w jaki patrzymy na drugiego człowieka.
Podczas spotkania zastanowimy się, dlaczego w epoce, gdy każdy ma w ręku aparat, temat starości wciąż pozostaje trudny do uchwycenia. Czy wizualizowanie starości może być gestem oporu wobec komercyjnych wyobrażeń ciała? Czy może uczyć nas innego sposobu patrzenia, uważniejszego, wolniejszego, bardziej inkluzywnego?
„Obrazowanie starości” to rozmowa o sztuce, o spojrzeniu: o tym, jak patrzeć, by naprawdę zobaczyć.
W dyskusji wezmą udział: Karol Grygoruk, Anna Musiałówna oraz Konrad Schiller, spotkanie poprowadzi Mikołaj Chmieliński.
Ilość miejsc: 40
Bilety: 10 zł.
_______
Mikołaj Chmieliński (FAF) – absolwent studiów magisterskich w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim (praca dyplomowa o górnośląskiej fotografii krajobrazowej w PRL, pod kierunkiem dr. hab. Marcina Lachowskiego). Pracuje w FAFie od lipca 2023 roku. Pisał teksty o sztuce (w tym o fotografii) dla Desy czy „Niezłej Sztuki”. Był koordynatorem redakcji portalu „Kontynent Warszawa – Warszawa Wielu Kultur”, prowadzonego przez Fundację Inna Przestrzeń. Interesuje się przede wszystkim fotografią pejzażową oraz związkami fotografii i literatury.
Anna Musiałówna – polska tancerka baletowa, fotografka społeczna, fotoreporterka prasowa. W fotografii skupiała się przede wszystkim na tematyce społecznej, w tym na historiach osób wykluczonych. Do jej najbardziej znanych prac należy m.in. seria poświęcona aborcji „Minus 1” (1975), „Osobowy II klasy” (1978), czy „Rodziny wielodzietne” (1981). Od połowy lat 90. jest związana z tygodnikiem “Polityka” gdzie publikuje fotoreportaże o tematyce społecznej. Laureatka wielu nagród z zakresu fotografii prasowej. Kuratorka wystaw fotograficznych prezentujących fotografie lat 70. i 80. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Historii Fotografii w Krakowie oraz w Fototece ZPAF w Warszawie. Współzałożycielka Stowarzyszenia Dokumentalistów „Droga”.
Karol Grygoruk – Fotograf dokumentalny i aktywista. Ukończył studia magisterskie w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz obronił doktorat w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Jego praktyka dokumentalna koncentruje się na prawach człowieka i problematyce migracji, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii wykluczenia społecznego. Przez lata współpracował z wieloma organizacjami pozarządowymi, m.in. Amnesty International, Minority Rights Group i Greenpeace. W pracy akademickiej bada zagadnienia etyki i zaangażowania w fotografii oraz wpływ nowych mediów na kulturę wizualną. Wykłada na Uniwersytecie Warszawskim. Ambasador Leica Camera.
_______
Debata odbywa się w ramach projektu „Społeczne Centrum Fotografii Chłodna 20: 2023-2025” współfinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Partner edukacji Muzeum Warszawy – PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
