Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Wydarzenia

niedz., 11.12.2022
18:00–20:00

Spektakl
Muzeum Woli
wstęp bezpłatny

Finisaż wystawy „Białoszewski nieosobny”: „Poczucie kawałkowości” – performens Marii Stokołosy

10-11 grudnia to ostatni weekend trwania wystawy „Białoszewski nieosobny” w Muzeum Woli. Zapraszamy na wydarzenia finisażowe: slam poetycki z Wojtkiem Cichoniem, pokaz filmu „Miron Białoszewski. Autoportret odczuwany” Julii Benedyktowicz oraz premierowy pokaz performensu Marii Stokłosy.

„Poczucie kawałkowości” – premiera performensu Marii Stokłosy

Po co poeta chce się unieść, a tancerka uziemić? „Kołowania”, „iścia”, „chodzenia” – literatura Białoszewskiego jest przesycona ruchem. Ruch, czasem szybki, czasem miarowy albo transowy, nie tyle towarzyszy pisaniu, ile je współtworzy.
  • Jak w performensie zinterpretować performtywność poezji?
  • Czy wiersz może stać się strukturą improwizacji?
Na podstawie kilku wierszy, napisanych przez Mirona Białoszewskiego pod koniec lat 70., czyli niedługo przed jej urodzeniem, Stokłosa podejmuje serię prób choreograficznego czytania. Gubi przy tym i odnajduje trop poety, tworząc interpretację z kawałków – fragmentów wierszy, pojedynczych czasowników czy twórczych procedur Białoszewskiego. „Poczucie kawałkowości” to także doświadczenie cielesne – rozproszenie uwagi, nadmiar doznań czy rozpad sensów, które Stokłosa rozpoznaje jako artystyczne pokrewieństwo z poetą.
altówka: Weronika Bobotek

współpraca choreograficzna: Aleks Borys

Podziękowania dla Centrum w Ruchu i Studio Burdąg za przestrzeń do pracy.

UWAGA! Performens odbywa się w Studio 42 na ulicy Twardej 42.

Maria Stokłosa, fot. J. Wittchen

Maria Stokłosa – choreografka i tancerka tworząca od ponad dwóch dekad, od 2008 roku także prezeska Fundacji Burdąg. Inicjatorka działań wspierających rozwój choreografii eksperymentalnej, takich jak dom pracy twórczej Burdąg na Mazurach (dzisiejsze Studio Burdąg), warszawski kolektyw Centrum w Ruchu z siedzibą w Wawrze czy kurs „Choreografia w Centrum”. W latach 2015-2021 rozwijała solową praktykę improwizacji tańca, którą poddała badaniom autoetnograficznym w ramach studiów w Instytucie Kultury Polskiej, zrealizowanym dzięki Stypendium Badawczemu Grażyny Kulczyk. Współpracowała między innymi z Meg Foley i Wojtkiem Ziemilskim. Ostatnio, w duecie choreograficznym z Aleksandrą Borys, przygotowała w MCK Nowy Teatr w Warszawie spektakl z udziałem widzów pod tytułem „Publika”. Jest ponadto członkinią berlińskiego zespołu cranky bodies a/company. Ukończyła School for New Dance Development w Amsterdamie oraz London Contemporary Dance School.

Informacje praktyczne

Udział w wydarzeniu na podstawie bezpłatnego biletu do pobrania online lub w kasie Muzeum Woli.

Sprawdź program finisażu wystawy.


Program wydarzeń towarzyszących powstał we współpracy z Fundacją im. Mirona Białoszewskiego.

Logo fundacji im. Mirona Białoszewskiego

Projekt „Warszawa (dla) Mirona. Obchody stulecia urodzin pisarza” realizowany w ramach zadania publicznego Dziedzictwo kulturowe Warszawy, finansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Biuro Kultury.


Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.