Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Wydarzenia

czw., 20.10.2022
18:00–20:00

Wykład online
Muzeum Woli
udział bezpłatny

Queerowy Białoszewski – wykład online Joanny Niżyńskiej | „Białoszewski nieosobny”

  • Jakie są znaczenia słowa queer?
  • O czym mówi nam Białoszewski, gdy do jego tekstów (i biografii) zastosujemy pojęcia ze sfery queer, takie jak coming out/wyoutowanie czy emancypacja?
  • Co nam daje uważne czytanie Białoszewskiego?
  • Jakie są horyzonty etyczne jego pisarstwa?

Na te pytania poszukamy odpowiedzi podczas wykładu Joanny Niżyńskiej, autorki książki „Królestwo małoznaczącości. Miron Białoszewski a trauma, codzienność i queer”.

Badaczka opowie o swoim odczytywaniu Białoszewskiego poprzez traumę i codzienność, a także pospekuluje, jak można je rozumieć vis-a-vis queer. Zastanowi się też nad korzyściami i ograniczeniami stosowania kategorii queer w badaniu twórczości Białoszewskiego. Jednym z wątków wykładu będzie również jej doświadczenie pisania o Białoszewskim dla publiczności amerykańskiej.

Wykład będzie można obejrzeć na Facebooku Muzeum Woli.

Wykład poprowadzi Joanna Niżyńska — Associate Professor of Polish Literature and Culture na Wydziale Języków i Kultur Słowiańskich i Wschodnioeuropejskich (Department of Slavic and East European Languages and Cultures), Indiana University w Bloomington, USA. Zajmuje się studiami nad traumą i pamięcią zbiorową, globalizacją oraz zagadnieniami genderowymi. Jest autorką książek „The Kingdom of Insignificance: Miron Białoszewski and the Quotidian, the Traumatic, and the Queer” (Northwestern UP, 2013), „Królestwo małoznaczącości: Miron Białoszewski a trauma, codzienność i queer” (Universitas 2018) oraz współredaktorką (z Kristin Kopp).

Fragment wystawy „Białoszewski nieosobny”, instalacja „Inwigilacja” Łucji Nieboszczyk, 2022, technika mieszana, zbiory prywatne, fot. Magdalena Staroszczyk


Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.