Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en

WYSTAWY

2 lutego – 30 lipca 2023
15 zł normalny / 10 zł ulgowy, bezpłatny czwartek

Kim Lee. Królowa Warszawy

Pobierz folder (PDF 32 MB).

Pierwsza wystawa poświęcona najsłynniejszej warszawskiej drag queen. Wykreowana przez Andy’ego Nguyena postać stała się ikoną polskiej kultury queerowej. Kim królowała na warszawskiej scenie przez niemal dwie dekady, do śmierci z powodu COVID w 2020 roku. Zostawiła po sobie kolekcję ponad tysiąca kostiumów, które stały się punktem wyjścia do wystawy „Kim Lee. Królowa Warszawy”.

Andy Nguyen (Kim Lee) był wybitnym artystą, w sposób szczególny związany z Warszawą. To tu mieszkał, najczęściej występował na deskach teatrów i klubów, a także tworzył odwołując się do symboli i wartości związanych z miastem.

Rok po śmierci. Dokumentacja kostiumów Kim Lee, Pat Mic, 2021, zbiory Muzeum Warszawy

Garderoba Kim Lee

Przez osiemnaście lat obecności na scenie Kim Lee wystąpiła ponad tysiąc pięćset razy. Wcielała się w postaci ikoniczne dla polskiej i warszawskiej kultury, takie jak Violetta Villas, Warszawska Syrenka czy Hanka Ordonówna. Wielokrotnie czerpała ze swoich korzeni i kultury wietnamskiej. Andy własnoręcznie tworzył, a potem wielokrotnie przerabiał swoje stroje.

„Mam szczęście, że od tylu lat robię coś, co uwielbiam, a do tego publiczność się przy tym świetnie bawi. Wydaje mi się, że kiedy mnie ściągną ze sceny, to po prostu zniknę” – mówił w październiku 2020 roku Jakubowi Wojtaszczykowi w wywiadzie do książki „Cudowne przegięcie”.

Obok kostiumów na wystawie pojawią się zdjęcia i filmy dokumentujące sceniczne tożsamości najsłynniejszej warszawskiej drag queen.

Garderoba Kim Lee – jako miejsce i kolekcja strojów zarazem – stała się inspiracją dla artystki Agaty Zbylut, która stworzyła fotograficzne archiwum ubiorów Kim Lee. Jej projekt stanowi drugą część wystawy. Zdjęcia Zbylut zwracają uwagę na misterny proces przygotowywania kostiumów, odsłaniając tworzące je szwy i konstrukcje.

Przestrzeń garderoby jest także tematem pracy Pat Mic powstałej na zamówienie Muzeum Warszawy. Jej esej fotograficzny ukazuje przepych, rozmaitość, ale i uporządkowanie kolekcji. Wykonane po śmierci Kim Lee fotografie strojów pokazują ich teatralność i podkreślają nieobecność drag queen.

Wybrane kostiumy z garderoby Kim Lee wejdą do kolekcji Muzeum Warszawy.

Przynależność do mniejszości

Historia Kim Lee to także opowieść o doświadczeniu przynależności do dwóch grup: mniejszości wietnamskiej w Warszawie i społeczności LGBTQ+. Warszawskich Wietnamczyków przez niemal trzy lata obserwował z aparatem Rafał Milach. Na wystawie pojawią się jego fotografie z cyklu „Ba Lan” znajdujące się w kolekcji Muzeum Warszawy (więcej informacji).

Andy działał na rzecz akceptacji społecznej lesbijek, gejów, osób biseksualnych, transpłciowych i queer, współpracując z organizacjami równościowymi, m.in. Kampanią Przeciw Homofobii, Lambdą, Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza. Kim Lee pojawiała się też na Paradach Równości i Manifach.

Spuścizna Kim Lee

Po śmierci cała spuścizna Kim Lee – setki strojów, nakryć głowy, butów – trafiła pod opiekę Remigiusza Szeląga, wieloletniego partnera Andy’ego.

„Byłoby wspaniale, gdyby znalazł się sposób na pokazanie ich szerszemu gronu osób – pamięć po drag queen Kim Lee nigdy nie może zaginąć w naszej społeczności” – mówił w wywiadzie udzielonym magazynowi „Replika”.

Wystawie towarzyszy bogaty program wydarzeń: pokazów filmowych, spotkań, oprowadzań i warsztatów.

 

OSTRZEŻENIE! Na wystawie znajdują się powierzchnie lustrzane i intensywne kolory. Mogą wywołać dyskomfort u osób wrażliwych na bodźce wizualne.

KOLOFON

Kuratorka wystawy: Magdalena Staroszczyk

Konsultacje: Kinga Dunin, Remigiusz Szeląg

Projekt wystawy: Anna Sarnowska

Projekt graficzny wystawy: Michał Dąbrowski

Produkcja wystawy: Katarzyna Jolanta Górska

Realizacja: Ksenia Góreczna, Paweł Grochowalski, Krzysztof Hernik, Piotr Lipiński, Katarzyna Radecka, Adam Rogowski, Leszek Sokołowski, Dariusz Sałański, Mariusz Stawski

Opieka konserwatorska: Julia Kłosińska, Beata Galperyn-Kołodziejska, Piotr Popławski

Redakcja: Urszula Drabińska

Program towarzyszący i edukacyjny: Konrad Schiller, Magdalena Staroszczyk, Katarzyna Żukowska, Fundacja Kultury Dialogu, Stowarzyszenie Lambda

Projekt graficzny plakatu: Joanna Bębenek w oparciu o zdjęcie Kim Lee, fot. Monika Nyckowska

Komunikacja i marketing: Joanna Andruszko, Joanna Bębenek, Melissa Czaplicka, Matylda Dobrowolska, Agata Fijałkowska, Julia Golachowska, Daniel Karwowski, Aleksandra Koszalska, Anna Ładna, Aleksandra Migacz, Milena Paszkowska, Jowita Purzycka, Milena Soporowska, Filip Wielechowski-Olszak

Osoby i instytucje użyczające zbiorów na wystawę: Remigiusz Szeląg, Grzegorz Banaszak, Monika Bereżecka i Monika Rędzisz (ZORKA PROJECT), Krzysztof Jamrozik, Monika Nyckowska, Agata Zbylut, Małgorzata Żerwe oraz Stowarzyszenie Lambda Warszawa

Składamy podziękowania wszystkim osobom i instytucjom, które przyczyniły się do powstania wystawy.

Projekt fotograficzny Agaty Zbylut, będący częścią wystawy, został zrealizowany dzięki stypendium artystycznemu m.st. Warszawy.

Wystawa wpisuje się w miejską politykę różnorodności społecznej, która promuje otwartość i działa przeciw wykluczeniu mieszkańców i mieszkanek miasta.