WYSTAWY
16 czerwca — 28 listopada 2021 roku
7 zł normalny/ 5 zł ulgowy, darmowy czwartek
Więcej zieleni! Projekty Aliny Scholtz
Warszawa jest jedną z najbardziej zielonych stolic Europy, a status ten zyskała po 1945 roku. Najnowszą wystawę czasową poświęcamy jednej z autorek tej przemiany. Ekspozycja „Więcej zieleni! Projekty Aliny Scholtz” pokaże projekty i realizacje pionierki architektury krajobrazu w Polsce odpowiedzialnej za powojenną odbudowę warszawskich parków, skwerów i ogrodów.
Alina Scholtz kierowała Pracownią Zieleni w Biurze Odbudowy Stolicy, stworzyła założenia parkowe i zieleni otaczające nowe osiedla mieszkaniowe, jak Szwoleżerów czy Sady Żoliborskie. Jest autorką i współautorką takich realizacji, jak wolski Park Moczydło, tereny Toru Wyścigów Konnych na Służewcu czy Centralny Park Kultury (obecnie Park im. Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego). Na wystawie, obok tych kluczowych projektów, zobaczymy także przedwojenne modernistyczne ogrody, otoczenie polskich ambasad w Chinach czy Korei oraz odbudowaną zieleń ogrodu Saskiego.
Scholtz to jedyna kobieta, którą wymienia się w licznych panteonach „ojców-założycieli” polskiej architektury krajobrazu, chociaż od samego początku istnienia kierunku była to dziedzina silnie sfeminizowana. Do dziś architektura krajobrazu bywa traktowana jako służebna wobec architektury i często przypisuje się jej głównie funkcję „ozdobną”. Takie hierarchiczne spojrzenie sprawia, że także kobiety projektujące w dziale „Zieleni” w Biurze Odbudowy Stolicy i Biurze Urbanistycznym Warszawy były pomijane w kolejnych opracowaniach o powojniu i wiele z nich pozostaje anonimowych.
Ważną cechą projektów Scholtz było uwzględnianie zmienności zieleni w czasie. Dzięki jej ideom, jesienią na drogach do szkół dzieci mogły zbierać kasztany i korale jarzębiny, a w maju specjalnie posadzone drzewa biało-czerwonymi barwami kwiatów przypominały o świętach narodowych. Jej projekty wciąż inspirują do szukania zrównoważonych rozwiązań przyrodniczych i urbanistycznych. Są również źródłem narzędzi do działania wobec klimatycznych wyzwań, jakie przed nami stoją.
Część wystawy pod nazwą WolaLab została poświęcona dokładnej analizie miejskiej zieleni. W przestrzeni laboratorium projekty Scholtz rozłożono na czynniki składowe: wiedzę na temat doboru i zastosowania materiału roślinnego, ukształtowania terenu, sposobów wykorzystania wody. To tutaj będzie można zapoznać się z warsztatem architektki krajobrazu, zrozumieć wpływ roślinności na mikroklimat, poznać gatunki drzew nasadzanych w Warszawie, samodzielnie zaprojektować zieloną przestrzeń, czy wreszcie zastanowić się nad ekologiczną przyszłością miasta.
Wystawie towarzyszą wykłady, debaty oraz spacery i wycieczki rowerowe śladami Aliny Scholtz. Podczas spotkań zachęcamy do odkrywania swojej okolicy i zielonych zakątków Warszawy oraz myślenia na temat tego, jak zadbać o zrównoważony rozwój miasta i uczynić z niego przestrzeń przyjazną dla wszystkich mieszkańców.
Dowiedz się więcej o Alinie Scholtz.
Wydarzenia towarzyszące wystawie.
W sklepie Muzeum Warszawy kupisz książkę poświęconą Alinie Scholtz.
Wystawa została nagrodzona tytułem Najlepszego wydarzenia architektonicznego 2021 roku w ocenie jury Nagrody Architektonicznej Prezydenta Warszawy.
Wystawa „Więcej zieleni! Projekty Aliny Scholtz” między 24 czerwca a 10 października 2022 roku prezentowana była w Instytucie Designu w Kielcach pod zmienionym tytułem „Alina Scholtz. Pionierka architektury krajobrazu”.
KOLOFON
KURATORKI
Klara Czerniewska-Andryszczyk
Ewa Perlińska-Kobierzyńska
ZESPÓŁ BADAWCZY
Natalia Budnik
Klara Czerniewska-Andryszczyk
Grupa Projektowa Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis)
Ewa Perlińska-Kobierzyńska
PROJEKT WYSTAWY
grupa projektowa Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis)
OKIEM ARCHITEKTKI KRAJOBRAZU
Natalia Budnik
PROJEKT GRAFICZNY
Marta Caban
TŁUMACZENIE
Marcin Turski
REDAKCJA I KOREKTA
Urszula Drabińska
PRODUKCJA
Monika Mazurek
REALIZACJA
Ksenia Góreczna, Ewa Lenczewska, Krzysztof Świerczewski, Tomasz Makarewicz
OPIEKA KONSERWATORSKA
Robert Kołodziejski, Igor Nowak, Piotr Popławski
KOORDYNACJA DIGITALIZACJI
Mikołaj Kalina
fotografie/pfotographs
Adrian Czechowski, Michał Matyjaszewski, Andrei Niakrasau
POST-PRODUKCJA
Anna Sulej
WYPOŻYCZENIA ZEWNĘTRZNE
Konrad Gutkowski
WYPOŻYCZENIA WEWNĘTRZNE
dr Rafał Radziwonka, Zuzanna Sieroszewska-Rolewicz, Joanna Rykiel, Tomasz Lewandowski, Dorota Parszewska
DOSTĘPNOŚĆ
Katarzyna Szafrańska
PROGRAM TOWARZYSZĄCY
Konrad Schiller, Magdalena Staroszczyk, Katarzyna Żukowska
KOMUNIKACJA
Julia Borowska, Joanna Krupa, Joanna James, Anna Ślusareńka, Laura Ociepa, Aleksandra Migacz
INSTYTUCJE I OSOBY UŻYCZAJĄCE ZBIORÓW NA WYSTAWĘ
Arboretum SGGW w Rogowie, Archiwum Centralne SGGW w Warszawie, Archiwum Państwowe w Warszawie, Biblioteka Główna Politechniki, Warszawskiej, Biblioteka Narodowa w Warszawie, Biblioteka SARP, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie, Biuro Geodezji i Katastru m. st. Warszawy, Forum Polska Agencja Fotografów w Warszawie, Fundacja Archeologia Fotografii, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Katedra Architektury Krajobrazu SGGW w Warszawie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Polska Agencja Prasowa, Polska Akademia Nauk Archiwum w Warszawie, Polski Klub Wyścigów Konnych w Warszawie, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Natalia Budnik, Barbara Bujnicka-Chudzik, Grupa Projektowa Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De lacobis), Klara Czerniewska-Andryszczyk, Joanna Dudek-Klimiuk, Regina Ekielska-Obara, Andrzej Kobalczyk, Mariusz Kolmasiak, Małgorzata Kuciewicz, Ewa Perlińska-Kobierzyńska, Błażej Pindor, Tomasz Smoliński, Jędrzej Sokołowski, zbiory rodziny Domicelli Bożekowskiej, zbiory rodziny Romualda Gutta, zbiory rodzinny Karpińskich, zbiory rodziny Olszewskich.
Składamy podziękowania wszystkim osobom i instytucjom, które przyczyniły się do powstania wystawy.
Badania do wystawy zostały częściowo zrealizowane w ramach stypendium artystycznego m. st. Warszawy, przyznanego Klarze Czerniewskiej-Andryszczyk.