Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

WYSTAWY

16.06 — 28.11.2021
7 PLN/ 5PLN, darmowy czwartek

Więcej zieleni! Projekty Aliny Scholtz

Warszawa jest jedną z najbardziej zielonych stolic Europy, a status ten zyskała po 1945 roku. Najnowszą wystawę czasową poświęcamy jednej z autorek tej przemiany. Ekspozycja „Więcej zieleni! Projekty Aliny Scholtz” pokaże projekty i realizacje pionierki architektury krajobrazu w Polsce odpowiedzialnej za powojenną odbudowę warszawskich parków, skwerów i ogrodów. Zapraszamy do Muzeum Woli już od 16 czerwca!

Alina Scholtz kierowała Pracownią Zieleni w Biurze Odbudowy Stolicy, stworzyła założenia parkowe i zieleni otaczające nowe osiedla mieszkaniowe, jak Szwoleżerów czy Sady Żoliborskie. Jest autorką i współautorką takich realizacji, jak wolski Park Moczydło, tereny Toru Wyścigów Konnych na Służewcu czy Centralny Park Kultury (obecnie Park im. Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego). Na wystawie, obok tych kluczowych projektów, zobaczymy także przedwojenne modernistyczne ogrody, otoczenie polskich ambasad w Chinach czy Korei oraz odbudowaną zieleń ogrodu Saskiego.

Scholtz to jedyna kobieta, którą wymienia się w licznych panteonach „ojców-założycieli” polskiej architektury krajobrazu, chociaż od samego początku istnienia kierunku była to dziedzina silnie sfeminizowana. Do dziś architektura krajobrazu bywa traktowana jako służebna wobec architektury i często przypisuje się jej głównie funkcję „ozdobną”. Takie hierarchiczne spojrzenie sprawia, że także kobiety projektujące w dziale „Zieleni” w Biurze Odbudowy Stolicy i Biurze Urbanistycznym Warszawy były pomijane w kolejnych opracowaniach o powojniu i wiele z nich pozostaje anonimowych.

Ważną cechą projektów Scholtz było uwzględnianie zmienności zieleni w czasie. Dzięki jej ideom, jesienią na drogach do szkół dzieci mogły zbierać kasztany i korale jarzębiny, a w maju specjalnie posadzone drzewa biało-czerwonymi barwami kwiatów przypominały o świętach narodowych. Jej projekty wciąż inspirują do szukania zrównoważonych rozwiązań przyrodniczych i urbanistycznych. Są również źródłem narzędzi do działania wobec klimatycznych wyzwań, jakie przed nami stoją.

Część wystawy pod nazwą WolaLab została poświęcona dokładnej analizie miejskiej zieleni. W przestrzeni laboratorium projekty Scholtz rozłożono na czynniki składowe: wiedzę na temat doboru i zastosowania materiału roślinnego, ukształtowania terenu, sposobów wykorzystania wody. To tutaj będzie można zapoznać się z warsztatem architektki krajobrazu, zrozumieć wpływ roślinności na mikroklimat, poznać gatunki drzew nasadzanych w Warszawie, samodzielnie zaprojektować zieloną przestrzeń, czy wreszcie zastanowić się nad ekologiczną przyszłością miasta.

Wystawie towarzyszą wykłady, debaty oraz spacery i wycieczki rowerowe śladami Aliny Scholtz. Podczas spotkań zachęcamy do odkrywania swojej okolicy i zielonych zakątków Warszawy oraz myślenia na temat tego, jak zadbać o zrównoważony rozwój miasta i uczynić z niego przestrzeń przyjazną dla wszystkich mieszkańców.

Wystawę obejrzysz od 16 czerwca w Muzeum Woli przy ul. Srebrnej 12
środę, piątek i niedzielę 11:00 – 18:00
w czwartek i sobotę 11:00 – 20:00

 

Wydarzenia towarzyszące wystawie

 

 

 

16 CZERWCA – 28 LISTOPADA 2021

KOLOFON

KURATORKI
Klara Czerniewska-Andryszczyk
Ewa Perlińska-Kobierzyńska

ZESPÓŁ BADAWCZY
Natalia Budnik
Klara Czerniewska-Andryszczyk
Grupa Projektowa Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis)
Ewa Perlińska-Kobierzyńska

PROJEKT WYSTAWY
grupa projektowa Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis)

OKIEM ARCHITEKTKI KRAJOBRAZU
Natalia Budnik

PROJEKT GRAFICZNY
Marta Caban 

TŁUMACZENIE
Marcin Turski

REDAKCJA I KOREKTA
Urszula Drabińska

PRODUKCJA
Monika Mazurek

REALIZACJA
Ksenia Góreczna, Ewa Lenczewska, Krzysztof Świerczewski, Tomasz Makarewicz 

OPIEKA KONSERWATORSKA
Robert Kołodziejski, Igor Nowak, Piotr Popławski

KOORDYNACJA DIGITALIZACJI
Mikołaj Kalina
fotografie/pfotographs
Adrian Czechowski, Michał Matyjaszewski, Andrei Niakrasau

POST-PRODUKCJA
Anna Sulej

WYPOŻYCZENIA ZEWNĘTRZNE
Konrad Gutkowski

WYPOŻYCZENIA WEWNĘTRZNE
dr Rafał Radziwonka, Zuzanna Sieroszewska-Rolewicz, Joanna Rykiel, Tomasz Lewandowski, Dorota Parszewska

DOSTĘPNOŚĆ
Katarzyna Szafrańska

PROGRAM TOWARZYSZĄCY
Konrad Schiller, Magdalena Staroszczyk, Katarzyna Żukowska

KOMUNIKACJA
Julia Borowska, Joanna Krupa, Joanna James, Anna Ślusareńka, Laura Ociepa, Aleksandra Migacz

INSTYTUCJE I OSOBY UŻYCZAJĄCE ZBIORÓW NA WYSTAWĘ
Arboretum SGGW w Rogowie, Archiwum Centralne SGGW w Warszawie, Archiwum Państwowe w Warszawie, Biblioteka Główna Politechniki, Warszawskiej, Biblioteka Narodowa w Warszawie, Biblioteka SARP, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie, Biuro Geodezji i Katastru m. st. Warszawy, Forum Polska Agencja Fotografów w Warszawie, Fundacja Archeologia Fotografii, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Katedra Architektury Krajobrazu SGGW w Warszawie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Polska Agencja Prasowa, Polska Akademia Nauk Archiwum w Warszawie, Polski Klub Wyścigów Konnych w Warszawie, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Natalia Budnik, Barbara Bujnicka-Chudzik, Grupa Projektowa Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De lacobis), Klara Czerniewska-Andryszczyk, Joanna Dudek-Klimiuk, Regina Ekielska-Obara, Andrzej Kobalczyk, Mariusz Kolmasiak, Małgorzata Kuciewicz, Ewa Perlińska-Kobierzyńska, Błażej Pindor, Tomasz Smoliński, Jędrzej Sokołowski, zbiory rodziny Domicelli Bożekowskiej, zbiory rodziny Romualda Gutta, zbiory rodzinny Karpińskich, zbiory rodziny Olszewskich.

Składamy podziękowania wszystkim osobom i instytucjom, które przyczyniły się do powstania wystawy.

Badania do wystawy zostały częściowo zrealizowane w ramach stypendium artystycznego m. st. Warszawy, przyznanego Klarze Czerniewskiej-Andryszczyk.