Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en

WYSTAWY

22 września 2023 roku - 24 marca 2024 roku
15 zł normalny / 10 zł ulgowy, bezpłatny czwartek

WARSZAWA W BUDOWIE: Zimno już było

Wystawa o życiu w mieście dotkniętym upałem.

Ostatnia dekada ubiegłego stulecia rozpoczęła trwający do dzisiaj okres średnich rocznych temperatur przekraczających w Warszawie 8°C i jest to trend wyraźnie rosnący. Pomiędzy 1750 a 2013 rokiem średnia roczna temperatura wzrosła prawie o 2°C. Do końca wieku będzie to 3,5–5°C. Rekordy pomiarów, kiedyś bite co 10, 20, 30 lat, padają teraz co roku. Zimno już było. Jaką przemianę – w przyzwyczajeniach, praktyce architektonicznej i urbanistycznej – muszą przejść miasta ze względu na kryzys termiczny?

Patrycja Stoltny-Sapko, Michał Sapko, Dajmy placowi odetchnąć, Plac Oddechu, 2016, wizualizacja

15. edycja festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE: Zimno już było przygląda się rozwojowi warszawskiej świadomości temperatury i naszej dotychczasowej relacji ze Słońcem – od fascynacji jego promieniami i prób leczenia słońcem po strach przed dziurą ozonową i kryzysem klimatycznym. Prezentuje różnorodne narzędzia przystosowywania Warszawy, innych miast i ich społeczności do zmieniających się warunków i zapobiegania wzrostowi skali kryzysu klimatycznego i termicznego. Przedstawia dawne i nowe sposoby radzenia sobie z wysokimi temperaturami.

WARSZAWA W BUDOWIE opowiada o upale w mieście z różnych perspektyw – z wykorzystaniem badań naukowych, dokumentów historycznych oraz projektów artystycznych polskich i zagranicznych twórców.

W Muzeum Woli można zobaczyć też stworzone specjalnie na tę okazję prace Katarzyny Krakowiak-Bałki, Karoliny Breguły, Emanuela Leviego czy Kobasa Laksy. Na wystawie znajdują się również obrazy Wojciecha Fangora, Ryszarda Winiarskiego oraz słynny Dotleniacz Joanny Rajkowskiej.

Film Karoliny Breguły 18,6 kilometra pokazuje jeden upalny dzień z życia czwórki kurierów i kurierek, którzy codziennie pieszo pokonują tytułową odległość ponad 18 km. Także prace Emanuela Leviego i Kobasa Laksy dotykają tematu wysokich temperatur w Warszawie. Levy przygotował Walc upału – found footage obrazujący rozgrzaną upałem stolicę, a Laksa fotomontaż przedstawiający dystopijną wizję rozpływającego się Ursynowa oraz instalację Benchi moto. To ławeczka do siedzenia z podgrzewanym siedziskiem, które – choć wygodne – odsyła nas do wizji topniejącego osiedla, podkreślając w ten sposób sprzeczności w naszym stosunku do temperatury.

Praca Katarzyny Krakowiak-Bałki Suchość w gardle dotyka tematu zmian w ptasich pieśniach godowych wynikających ze zmian środowiska. Wzrost poziomu hałasu zagłusza śpiew i wymusza na ptakach zwiększenie natężenia głosu, co sprawia, że do ich melodii wkradają się fałszywe nuty, przez które pieśni godowe stają się niezrozumiałe. Podstawą kompozycji jest pieśń słowika szarego, przekształcona przez niego w celu dostosowania się do warunków w środowisku zmienionym przez człowieka.

Na wystawie pokazujemy także instalację Olafura Eliassona Eye see you z 2006 roku. Eliasson jest jednym z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych na scenie międzynarodowej współczesnych artystów. Jest autorem widowiskowych instalacji, w których odwzorowuje potęgę natury. W praktyce artystycznej od lat odwołuje się do Słońca, badając jego właściwości jako źródła światła i energii. Islandzko-duński artysta w 2003 roku w Tate Modern umieścił ogromnych rozmiarów sztuczne Słońce, które obejrzały dwa miliony zwiedzających – do dziś ten rekord nie został pobity. Praca, którą można zobaczyć w Muzeum Woli, nawiązuje do relacji z najbardziej pradawną siłą, jaką w wielu kulturach jest centralna gwiazda Układu Słonecznego. Pokazuje, że Słońce, które z jednej strony stanowi źródło życia, wraz z postępującymi zmianami klimatycznymi staje się coraz bardziej realnym zagrożeniem. Instalacja Eye see you składa się ze statywu i „kuchenki słonecznej” – wypolerowanej na wysoki połysk misy, która wykorzystuje promieniowanie słoneczne do przygotowywania jedzenia w warunkach, gdzie trudno o ogień lub kiedy może stanowić on zagrożenie.

Olafur Eliasson, Eye See You, 2006, fot. Sune Berg

Za koncepcję architektoniczną wystawy odpowiada zespół Jana Strumiłły – uznanego polskiego architekta. Aranżacja przestrzeni pozwoli hasło tegorocznej edycji Zimno już było odczuć na własnej skórze. Zwiedzający przeniosą się do umęczonego upałem miasta – prowizorycznie osłoniętego blachą falistą i srebrną folią, zastawionego plastikowymi krzesłami ogrodowymi.

FESTIWAL WARSZAWA W BUDOWIE

Sprawdź program festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE.

Tegoroczna odsłona festiwalu jest pierwszą organizowaną przez Muzeum Warszawy, które do tej pory współpracowało z Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy realizacji poprzednich edycji. Od tego roku WARSZAWA W BUDOWIE będzie realizowana naprzemiennie przez obie instytucje. 

Festiwal WARSZAWA W BUDOWIE powstał w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2009 roku. Podejmuje jak najszerzej rozumiane zagadnienia projektowania: od wzornictwa przemysłowego, grafiki użytkowej przez architekturę i urbanistykę po projektowanie społeczne.

Wystawa: 22 września 2023 roku – 24 marca 2024 roku
Festiwal: 22 września – 22 października 2023 roku

KOLOFON

zespół kuratorski: Wanda Kaczor, Konrad Schiller, Marta Żakowska

konsultacja merytoryczna: Błażej Brzostek, Michał T. Chiliński, Dorota Heidrich, Joanna Wieczorek 

projekt wystawy: Jan Strumiłło z zespołem: Paulina Bukowska, Marta Szczepańska, Zofia Zatorska 

produkcja: Monika Mazurek

projekt graficzny i infografiki: Hekla Studio – Monika Proniewska, Paulina Ufnal

projekt plakatu: Anna Światłowska

tłumaczenie język angielski: Ian Corkill, Justyna Hunia, Karolina Partyga, Aleksandra Sobczak 

tłumaczenie język ukraiński: Skrivanek, Linglord, Varsovia. Biuro tłumaczeń, Biuro tłumaczeń. Koliber, LinguaMania

redakcja i korekta: Urszula Drabińska

realizacja: Jan Augustin, Ksenia Góreczna, Paweł Grochowalski, Piotr Lipiński, Artur Miniewicz, Katarzyna Radecka, Piotr Reszke, Anna Rutkowska, Leszek Sokołowski, Mariusz Stawski, Jan Szyszkowski, Piotr Wójtowicz, Adam Wrzosek, Adwave Piotr Kępiński

opieka konserwatorska: Beata Galperyn-Kołodziejska, Piotr Kaczkiełło, Julia Kłosińska, Robert Kołodziejski, Igor Nowak, Piotr Popławski

koordynacja digitalizacji: Mikołaj Kalina

wypożyczenia zewnętrzne: Janusz Kurczak

wypożyczenia wewnętrzne: Tomasz Lewandowski, Dorota Parszewska, Zuzanna Sieroszewska-Rolewicz, Joanna Rykiel

dostępność: Katarzyna Szafrańska

program towarzyszący: Wanda Kaczor, Konrad Schiller, Magdalena Staroszczyk, Marta Żakowska, Katarzyna Żukowska

komunikacja i marketing: Joanna Andruszko, Małgorzata Czajkowska, Agata Fijałkowska, Agata Fronczyk, Klaudia Gniady, Julia Golachowska, Daniel Karwowski, Anna Ładna, Jowita Purzycka, Milena Soporowska, Anna Światłowska, Filip Wielechowski-Olszak

wypożyczenia z instytucji i zbiorów prywatnych: Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy, Ewa Ludwińska-Chwałczyk, Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Fundacja Rodziny Staraków, Fundacja Sendzimira, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, FAAB Architektura Białobrzeski / Figurski, Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy, Marek Budzyński, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie, Narodowe Archiwum Cyfrowe, OKRA Landschapsarchitecten, Ośrodek Karta, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie, SRDK Studio, Studio Olafur Eliasson – Berlin, Urząd Miasta Hamburg

autorki i autorzy: Ewelina Bartosik, Alicja Bielawska, Kacper Borek, Paweł Bownik, Karolina Breguła, Agnieszka Dragon, Władysław Brzozowski, Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis), Michał T. Chiliński, Jan Chwałczyk, Halyna Dudar, elefanty, Olafur Eliasson, Wojciech Fangor, Edward Hartwig, Inicjatywa Wschód, Tomasz Kaczor, Aleksandra Kędziorek, Bartosz Kokosiński, Katarzyna Krakowiak, Kobas Laksa, Emmanuel Levy, Aleksander Minorski, Magdalena Mosiewicz, Henryk Poddębski, Wojciech Radwański, Joanna Rajkowska, Wacław Saryusz-Wolski, Michał Sapko, Cansu Seyrek Şık, Patrycja Stołtny-Sapko, Lexey Swall, Jarosław Tarań, Ryszard Winiarski, Lubomir Winnik

projekt Kolejne zagrożenie: Halyna Dudar oraz Sofiia Avramova, Tereza Balandiukh, Kira Bernatska, Valeriia Bilonenko, Yaroslava Bilonenko, Polina Bondarenko, Sofiia Konopat, Anzhela Melikhova, Yelyzaveyta Oliinyk, Alisa Shevchenko, Illia Shevchenko, Polina Shkliar, Anna Snihurenko, Marharyta Stozhok, Solomiia Tiutko i dzieci biorące udział w działaniach lwowskiej Creative Academy

patron: EUNIC

partner główny: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

partnerzy: Instytut Francuski, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – IMGW PIB, Austriackie Forum Kultury, Muzeum Ziemi w Warszawie, Instytut Cervantesa, Wydział Wzornictwa ASP Warszawa, Bar Studio

patronaty medialne: Radio TOK FM, Gazeta Wyborcza, Pismo, Magazyn Szum